Pozycjonowanie za granica

Pozycjonowanie za granicą – wszystko co trzeba wiedzieć o międzynarodowym SEO w 2025 roku

Pozycjonowanie stron internetowych za granicą, podobnie jak w Polsce, nie należy do najłatwiejszych zadań dla pozycjonerów i specjalistów SEO. Działania SEO off-site i on-site, które składają się na całą strategię wymagają nie tylko specjalistycznej i aktualnej wiedzy o funkcjonowaniu algorytmów Google, ale także cierpliwości i zaangażowania. Co więc zrobić, aby docierać do potencjalnych klientów zagranicznych? Na jakie aspekty zwrócić uwagę i o czym należy pamiętać przy pozycjonowaniu zagranicznym?

Czy pozycjonowanie zagraniczne stron internetowych jest trudne?

Nie da się ukryć, że pozycjonowanie na rynkach zagranicznych jest znacznie trudniejsze. Wpływ na to ma kilka aspektów. Przede wszystkim należy bardzo wnikliwie przeanalizować docelowy rynek, na który ma być kierowana oferta. Niezbędne jest również poznanie potrzeb i wymagań potencjalnej grupy odbiorców, czyli klientów zagranicznych.

Efektywne pozycjonowanie strony internetowej na rynek zagraniczny i nieustanny rozwój firmy mogą przyczynić się do tego, że przedsiębiorstwo rozrośnie się jeszcze bardziej. A to z kolei otworzy mu drzwi do klientów z całego świata. Marka, która jest rozpoznawalna w wielu krajach, postrzegana jest jako godna zaufania, o ugruntowanej pozycji na rynku i klienci chętnie korzystają z jej usług oraz produktów.

W ostatnich latach pozycjonowanie zagraniczne stron internetowych zyskało na popularności. Dlaczego? Dzięki cyfryzacji. Obecnie odległość pomiędzy firmą a klientem nie stanowi już żadnego problemu. Możliwość wysyłania produktów, czy nawet świadczenie usług poza granicami kraju nie jest czymś, co mogłoby ograniczać przedsiębiorstwa. Z tego też względu zagraniczne pozycjonowanie stron internetowych mocno zyskuje na popularności.

Pozycjonowanie zagraniczne – jakie powinny być pierwsze kroki?

W pierwszej kolejności należy się zastanowić, na jakim zagranicznym rynku będą oferowane usługi lub produkty potencjalnym klientom. Jeśli decyzja została już podjęta, to nie pozostaje nic innego, jak przeprowadzenie szczegółowej analizy konkurencji i ich stron za granicą oraz sprawdzenie, jak wypadają one w wynikach wyszukiwania. Należy także pamiętać, że choćby taki aspekt, jak różnice kulturowe, mogą nawet w znacznym stopniu wpływać na pozycjonowanie stron zagranicznych.

Warto więc poznać kulturę narodu, sprawdzić, jak wyglądają witryny internetowe, a także poznać podejście do firm spoza danego kraju. Im bardziej uda się dostosować do rynku zagranicznego, tym większa szansa na sukces. Kolejnym czynnikiem jest odpowiednie przygotowanie strony do wymogów algorytmów Google. Warto także poszukać informacji o tym, jakie strategie SEO są najefektywniejsze w danym kraju.

Zagraniczne pozycjonowanie stron internetowych – jak dostosować stronę internetową?

Wyróżnić można trzy podstawowe strategie pozycjonowania zagranicznego. Przedsiębiorca może zdecydować się na wybór domeny z końcówką danego kraju, np. .de, .co.uk, czy .cz. Innym rozwiązaniem jest subdomena albo podkatalog dla danego kraju. Nie da się jednak ukryć, że największym zaufaniem cieszy się zawsze domena z odpowiednią końcówką. Co jednak istotne, w przypadku pozycjonowania na kilku rynkach zagranicznych niezbędne będzie utworzenie kilku oddzielnych domen.

Jeśli chodzi o subdomeny to mowa tutaj o adresie URL, który należy do domeny głównej albo tej, która jest wyżej w hierarchii niż subdomena. Oznacza to, że będą one ze sobą powiązane, co może niekorzystnie wpływać na efekty pozycjonowania. Jeśli, któraś nie będzie dobrze zoptymalizowana, będzie to rzutowało na drugą. Niemniej, taka strategia SEO może sprawdzić się w przypadku przedsiębiorstw funkcjonujących na wartościowej dla Google domenie głównej.

Podkatalogi to najłatwiejszy i najtańszy sposób na wdrażanie różnych wersji językowych dla danej strony internetowej. Niestety, nie jest to najefektywniejszy sposób na pozycjonowanie zagraniczne. Jeśli pojawią się problemy z jednym katalogiem, to może się to odbić negatywnie na całej domenie.

Zagraniczne pozycjonowanie strony i analiza konkurencji

Analiza konkurencji to działanie, które jest wręcz podstawą do dalszego planowania strategii SEO i pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. Cały proces polega na zbieraniu szczegółowych informacji o innych firmach działających w danym kraju i następnie ich wnikliwe analizowanie. Zazwyczaj należy skupiać się na stronach, które są widoczne na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie zagraniczne wymaga więc weryfikacji słów kluczowych, jakości witryn, jakości treści, długości contentu, struktury adresów URL, optymalizacji pod UX, linkowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz meta tagów, sposobu komunikacji z potencjalnymi klientami i innych dodatkowych rozwiązań. Warto także pamiętać o social mediach, kampaniach reklamowych w Google Ads i innych działaniach mających wypromować markę w sieci.

Co jednak istotne, analiza konkurencji nie powinna być tylko jednorazowym działaniem. Należy bowiem pamiętać o tym, że inne firmy również się rozwijają, planują strategię digital marketingowe i przede wszystkim walczą o nowych klientów. Dlatego też trzeba od czasu do czasu przeprowadzić analizy słów kluczowych czy widoczności strony internetowej, aby zobaczyć, czy czasami inne przedsiębiorstwa nie pojawiają się wyżej w SERPach, niż pozycjonowana witryna.

Analiza strony internetowej w przypadku pozycjonowania zagranicznego

Jeśli strona już istnieje na rynku zagranicznym, ale nie były podejmowane działania SEO lub okazały się nieefektywne, niezbędne będzie przeprowadzenie analizy witryny WWW. Istotne jest sprawdzenie jej aktualnego stanu, dzięki czemu będzie można zaplanować na nowo proces pozycjonowania zagranicznego, którego celem będzie pozyskiwanie klientów zagranicznych. Po przeprowadzeniu audytu SEO i UX sporządzany jest szczegółowy raport, w którym przedstawione są mocne i słabe strony danej witryny.

Przede wszystkim należy sprawdzić, jaki ruch organiczny generują konkurencyjne serwisy i porównać go z tym, jaki generowany jest przez pozycjonowaną stronę internetową. W błędach, jakie można wykryć, znajduje się m.in. zła optymalizacja strony i aspektów SEO on-site. Jeśli chodzi o UX, to trzeba zadbać o to, aby witryna była przyjazna użytkownikowi. Istotna jest więc szybkość ładowania strony, łatwe poruszanie się po stronie, przejrzysta struktura, czy też użyteczność.

Po przeprowadzeniu audytu należy wdrożyć stosowne poprawki. Optymalizacja techniczna strony i usunięcie błędów zajmie więcej czasu, jeśli będzie ona zawierała więcej błędów. Niemniej, bez tego trudno mówić o efektywności w pozycjonowaniu stron.

SEO on-site i off-site na zagranicznych rynkach

W pozycjonowaniu zagranicznym, podobnie jak w tym, jakie wykonuje się w Polsce, strategia bazuje na działaniach on-site i off-site. Proces optymalizacji witryny jest taki sam. Należy bowiem zwrócić uwagę na przyjazne adresy URL, odpowiednio wdrożony hreflang, sitemapę, meta tagi i nagłówki zawierające frazy kluczowe, a także odpowiedni dobór słów kluczowych w treściach na stronie i na blogu. Niezmiennie ważna jest również optymalizacja techniczna.

Należy jednak pamiętać o tym, że treści powinny być przetłumaczone na konkretny język zagraniczny. Nie poleca się tego robić przy pomocy translatorów, np. Google. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług native speakera. Poza pozycjonowaniem ogólnym można jeszcze wdrożyć pozycjonowanie lokalne, które będzie uwzględniało odpowiednie słowa kluczowe w połączeniu z danym miastem, czy innym regionem. W przypadku działań off-site, uwzględnia się przede wszystkim linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych. Jednak odnośniki do pozycjonowanej strony muszą być wartościowe dla Google.

Pozycjonowanie strony za granicą a content

W pozycjonowaniu zagranicznym tworzenie treści jest szczególnie istotne. Im więcej treści w witrynie, tym więcej możliwości zawarcia w nich fraz kluczowych, które będą wyszukiwane przez potencjalnych klientów. Content pozwala budować wizerunek marki jako eksperta w swojej branży, co oczywiście doceniają odbiorcy, ale pod warunkiem, że jest on wartościowy i merytoryczny. Treść powinna być przetłumaczona na język, jakim operuje grupa docelowa odbiorców. Nie można też zapominać o odpowiednim formatowaniu tekstów, aby były one czytelne.

Skuteczne pozycjonowanie zagraniczne wymaga od pozycjonera lub agencji SEO szczegółowej analizy preferencji potencjalnych klientów obcojęzycznych. Jeśli teksty w witrynie będą unikalne, angażujące i zachęcą do nawiązania relacji z firmą, to można mówić wtedy o osiągnięciu sukcesu, który będzie opierał się na grupie lojalnych klientów.

Ile czasu trwa zagraniczne pozycjonowanie stron?

Jedne strony internetowe pozycjonuje się szybciej, inne dłużej. Niemniej, pierwsze efekty mogą być widoczne po kilku miesiącach, a w innym przypadku, nawet po kilkunastu miesiącach. Zależy to od konkurencji na danym rynku zagranicznym, sytuacji wyjściowej pozycjonowanej witryny, a także zmian w wyszukiwarkach internetowych. Ponadto trzeba mieć na uwadze fakt, że konkurencja nie śpi i także prowadzi działania SEO.

Ile kosztuje zagraniczne pozycjonowanie stron?

Usługi pozycjonowania zagranicznego w wyszukiwarce Google są z reguły droższe. Należy mieć na uwadze fakt, że content pisany w innym języku więcej kosztuje. Agencje SEO uwzględniają na dodatek kraj oraz specyfikę jego rynku. Co istotne, to ile kosztuje pozycjonowanie zagraniczne zależy jeszcze od tego, czy będzie korzystało się z usług polskich agencji SEO, czy zagranicznych. Poza tym liczy się jeszcze konkurencyjność branży, ponieważ wpływa ona na wysokość budżetu, jaki jest potrzebny na efektywne pozycjonowanie stron za granicą.

Pozycjonowanie zagraniczne – podsumowanie

Można powiedzieć, że to, jak przebiega proces pozycjonowania zagranicznego jest bardzo podobny do działań prowadzonych w Polsce. Istotne są słowa kluczowe, które pozwalają wyświetlać się stronie w wynikach organicznych i dostosowanie strony do zagranicznych odbiorców. Im większa widoczność strony, tym na więcej fraz będzie się ona wyświetlała w wynikach wyszukiwarek, co pozwoli na zdobycie nowych klientów z danego rynku.

Pozycjonowanie międzynarodowe jest procesem, który pozwala zwiększać widoczność firm na rynkach zagranicznych. Do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest korelacja wielu czynników. Jeśli się o wszystkie zadba, to skuteczność pozycjonowania na rynki zagraniczne będzie na wysokim poziomie. To pozwoli z kolei generować zyski i przyspieszy jeszcze bardziej rozwój przedsiębiorstwa.